Vraag en Antwoord

Hieronder lees je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Klik op de vraag dan verschijnt het antwoord. Staat het antwoord op jouw vraag hier niet bij? Bel of mail dan even met Dolfijn.
 

Vraag: Hoe kan ik een reisgids aanvragen?

Antwoord: Dat kan het makkelijkst door hier te klikken op gids aanvragen. Die knop staat onderaan elke pagina en ook bovenaan de site.
Bellen kan natuurlijk ook: 0174-293369 en je kunt ook een mailtje sturen naar info@dolfijnvakanties.nl

 

Vraag: Wanneer komt de reisgids van Dolfijn uit?

Antwoord: De zomergids komt meestal in de 2e of 3e week van november uit. De kerst- en winterreizen staan in de Nieuws voor Dolfijnreizigers die in juli of augustus verschijnt. Als je een zomerreis geboekt hebt, krijg je de Nieuws voor Dolfijnreizigers automatisch toegestuurd. De reizen staan vanaf begin november op de site.
 

Vraag: Kan ik via internet een reis boeken?

Antwoord: Dat is niet mogelijk, je kunt wel met een telefoontje of een e-mail een optie op een reis te nemen. Als er nog plaats is op de reis van jouw keuze, dan houden wij een plaats voor je vrij. Binnen 1 week moet je dan het aanmeldingsformulier insturen. Na ontvangst controleren wij het formulier en als alles in orde is zetten wij jouw optie om naar een reservering. Als je er zeker van wilt zijn of er nog plaats is op de reis de je wilt boeken, bel dan even of kijk op vrije plaatsen. Een optie nemen kan via 0174-293369 of via info@dolfijnvakanties.nl Als je via de mail een optie wilt plaatsen, schrijf dan in de mail de reis die je wilt gaan doen, de vertrekdatum en ook: je naam (roepnaam + achternaam), adres, postcode, woonplaats, geboortedatum en telefoonnummer waarop jij of jouw contactpersoon te bereiken is. Je ontvangt van ons een ontvangstbevestiging van het aanmeldingsformulier. Je kunt ook een aanmeldingsformulier downloaden, invullen en aan ons opsturen.
 

Vraag: Hoe kan ik zien welke reizen nog vrij zijn?

Antwoord: Je kunt ons altijd even bellen of naar vrije plaatsen gaan. We moeten wel per vrije plaats kijken of het gaat om een plaats voor een man of vrouw. Dat heeft te maken met de kamerindeling. Het best is dus om even naar Dolfijn te bellen of te mailen.
 

Vraag: Organiseert Dolfijn alleen de reizen uit de reisgids?

Antwoord: Naast de reizen in de reisgids en op de site organiseert Dolfijn jaarlijks een Dagje Uit. Als daar informatie over is, dan staat op onze site bij Dagje uit. Soms organiseren wij ook reizen die niet in de reisgids staan. Deze komen op onze site bij site specials. In de Nieuws voor Dolfijnreizigers staan de reizen die wij buiten de zomerperiode uitvoeren.
 

Vraag: Hoe berekent Dolfijn de reissommen?

Antwoord: Dolfijn probeert de reissommen zo laag mogelijk te houden, maar wij vinden kwaliteit belangrijker dan een lage prijs. Als wij moeten kiezen tussen een goedkoop middelmatig hotel dat ver van strand en centrum verwijderd is en een wat duurder hotel met goede service en ligging, zullen wij voor het tweede hotel kiezen.
Naast de inkoopprijs zit in de reissom heel veel inbegrepen. Wat er precies inbegrepen is, staat in de reisgids. In elk geval is inbegrepen: alle maaltijden, het verblijf en vervoer, de kosten voor de reisbegeleiding en de reisverzekering.

 

Vraag: Heeft Dolfijn ook winterreizen?

Antwoord: Jazeker! Dolfijn heeft ook decemberreizen (ook kerstreizen) en een wintersportreis. Deze reizen staan in de Nieuws voor Dolfijnreizigers die jaarlijks in juli of augustus uitkomt. Reizigers die een reis bij Dolfijn geboekt hebben, ontvangen de Nieuws automatisch in huis. Meer informatie over de actuele winterreizen vindt u elders op deze site.
 

Vraag: Wanneer krijg ik informatie over de geboekte reis.

Antwoord: In december, januari of februari ontvang je een bevestiging van de reis. Soms moeten wij reizen noodgedwongen intrekken, wij proberen dan de 2e keuze te reserveren of te overleggen i.v.m. een alternatief. Ongeveer 8-6 weken voor vertrek ontvang je algemene informatie over de reis, medereizigers en begeleiding. Afhankelijk van de reis ontvang je 8 weken tot 7 dagen voor vertrek de vertrekgegevens. Let wel: in 2014 gaan wij de acceptgirokaarten afschaffen.
 

Vraag: hoe kan ik een reis annuleren en krijg ik dan geld terug?

Antwoord: Als je niet op vakantie kunt, kun je de reis telefonisch of schriftelijk annuleren. Annuleringen per e-mail worden niet in behandeling genomen. Na het melden van een annulering sturen wij een annuleringsformulier. Of je geld van Dolfijn terugkrijgt, ligt aan of je je aangemeld hebt voor de annuleringsregeling. Alleen als je je daarvoor hebt aangemeld, kom je in aanmerking voor terugbetaling door Dolfijn. Of en zo ja, hoeveel geld je terugkrijgt ligt aan de reden van annuleren. Als je met een geldige reden annuleert, krijg je geld terug. Meer hierover lees je op deze site bij de Algemene Voorwaarden en Annuleringsvoorwaarden onder het knopje Informatie en in de folder over verzekeringen die je bij bevestiging ontvangt. Aan elke annulering zitten wel kosten verbonden; het bedrag voor de deelname aan de annuleringsbijdrage plus administratiekosten ben je altijd kwijt.
 

Vraag: Waarom gaat een reis soms niet door en wat gebeurt er dan?

Antwoord: Voor elke reis heeft Dolfijn een minimaal aantal boekingen nodig om de reis uit te voeren. Als dit aantal in januari/februari niet gehaald is en er wordt ook niet verwacht dat dit aantal nog gehaald gaat worden, dan moet Dolfijn die reis intrekken. Je krijgt dan automatisch bericht. Wij proberen dan de reis van 2e keuze te boeken. Als dat ook niet lukt, bieden wij alternatieven aan. M.a.w. bij Dolfijn weet u in elk geval eind februari of de reis al dan niet doorgaat (onvoorziene omstandigheden daargelaten). Je kunt er echter op rekenen dat wij ons uiterste best doen om reizigers op hun eerste keuze te boeken en als dat niet lukt om een leuk alternatief aan te bieden. Touroperators hebben het recht om tot kort voor vertrek reizen in te trekken. Helaas heeft Dolfijn daar geen invloed op. Een andere reden van intrekken van een reis kunnen externe omstandigheden zijn zoals een negatief reisadvies of problemen met een accommodatie e.d.
 

Vraag: Hoe zit het met verzekeringen?

Antwoord: Op het aanmeldingsformulier kun je aankruisen of je mee wilt doen aan de annuleringsregeling van Dolfijn. Wat het kost, kun je bij de prijzen van de reis lezen. Een reisverzekering zit automatisch en verplicht in de reissom inbegrepen. Verder adviseren wij iedereen bij de zorgverzekering een gratis EHIC aan te vragen. Dat is een kaart waarmee je makkelijker medische hulp krijgt in de meeste Europese landen. Meer informatie daarover en aanvragen kan op: www.ehic.nl.
 

Vraag: Waarom moet ik verplicht een reisverzekering nemen?

Antwoord: Dolfijn heeft een speciaal voor onze reizen gemaakte reisverzekering. Naast de zaken die bij de meeste reisverzekeringen inbegrepen zijn, zijn bij de Dolfijn reisverzekering ook extra zaken verzekerd. Het belangrijkste is de Bijstandsclausule. Dat wil zeggen dat alse een reiziger op vakantie in het ziekenhuis opgenomen moet worden er (onder bepaalde voorwaarden) 1 persoon van de familie, begeleiding of ander persoon naar de reiziger mag gaan en daar blijven totdat de reiziger uit het ziekenhuis mag. De kosten worden door de reisverzekeraar vergoed.
 

Vraag: Maar als ik nu een eigen reisverzekering heb?

 Antwoord: Ook dan word je automatisch bij ons verzekerd. De kosten voor de Dolfijn reisverzekering zit bij de reissom inbegrepen.
 

Vraag: Waar is het groepsgeld eigenlijk voor?

Antwoord: Het groepsgeld is voor gezamenlijke uitgaven zoals consumpties, excursies, drankjes bij het eten, op een terrasje e.d. en het reisverslag. Als er na afloop van de reis per reiziger meer dan € 10,00 groepsgeld over is, dan krijgen de reizigers dit terug.
 

Vraag: Waar heb ik dan nog zakgeld voor nodig?

Antwoord: Zakgeld is voor persoonlijke uitgaven zoals een extra consumptie, ansichtkaart, souvenirs e.d. Het zakgeld kan ook bij de reisbegeleiding in beheer worden gegeven.
 

Vraag: Wat kan ik van de reisbegeleiding verwachten? Wie zijn eigenlijk jullie begeleiders?

Antwoord: Voor alle informatie over onze reisbegeleiders verwijzen wij je door naar de site Informatie over reisbegeleiders. Onze vrijwilligers zijn begeleiders en geen verzorgenden, zij voeren geen verzorgende of verpleegkundige taken uit. Wel verrichten zij zgn. hand- en spandiensten zoals een rits dichtdoen, veters strikken en haar wassen een arm geven e.d.
 

Vraag: Kan ik een deel van de reissom betalen uit het Persoons Gebonden Budget?

Antwoord: Dat is afhankelijk van hoe het PGB is opgebouwd. Dolfijn stuurt je op verzoek een gespecificeerde nota met daarop de bedragen die wij in rekening brengen voor de reisbegeleiding en als organisatiekosten. Deze nota kun je gebruiken om een deel van de reissom via het PGB te laten lopen. Alle betalingen moeten wel binnen de gestelde betalingstermijnen aan Dolfijn gedaan worden. Als je een stempel of handtekening nodig hebt op het aanvraagformulier voor het PGB, dan kun je het betreffende formulier aan Dolfijn toesturen. Dolfijn zal het formulier na controle daar waar nodig aanvullen en terugsturen.
Het is NIET mogelijk om in afwachting van een uitkering uit het PGB uitstel van betaling van de reissom te krijgen. Tevens geldt het niet uitkeren van PGB-gelden niet als geldige reden voor annulering. Er veranderen regelmatig regels m.b.t. de PGB. Dolfijn bepaalt niet of extra kosten voor de vakantie uit het PGB betaald worden. Wij kunnen alleen helpen bij de aanvraag door een specificatie te sturen.

 

Vraag: Hoe kan ik Dolfijn buiten kantoortijd bereiken, bijvoorbeeld in geval van nood?

Antwoord: Via ons algemeen telefoonnummer 0174-293369 krijg je buiten kantoortijden een antwoordapparaat. Tijdens reisseizoenen kun je in noodgevallen een boodschap inspreken. De medewerker die nooddienst heeft, kan het bericht dan afluisteren en (als het gaat om een noodgeval) binnen 30 minuten terugbellen. Berichten die niet vallen onder noodgevallen worden niet beantwoord. De kantoortijden van Dolfijn zijn: maandag t/m vrijdag 9.00-16.30 uur (m.u.v. feestdagen). E-mails worden alleen tijdens kantoortijden gelezen en beantwoord. Buiten reisseizoenen is Dolfijn buiten kantoortijden niet bereikbaar.
Overigens kunnen onze reisbegeleiders tijdens reisseizoenen 24 uur per dag direct contact met ons opnemen.

 

Vraag: Wat moet ik doen als ik een klacht heb?

Antwoord: Als je op de reis een klacht, vraag of opmerking hebt, is het belangrijk dit direct bij de begeleiding te bespreken. Op dat moment kan de begeleiding proberen iets aan de klacht te doen of brief aan Dolfijn sturen. Je krijgt dan binnen 1 week een reactie. Dolfijn heeft een klachtenprocedure die ervoor zorgt dat de klacht serieus wordt behandeld.

 


 


SGR- Contact naar vorige pagina naar beginpagina gids aanvragen aanmeldingsformulier aanmeldingsformulier online stuur een email naar boven YouTube NBAV