Corona informatie
De voucher is veilig!
In de media is veel aandacht voor de voucherregeling. De voucher is een garantieregeling zodat je het betaalde geld van een geannuleerde reis niet kwijt raakt. Zelfs als de reisorganisatie (mits aangesloten bij de SGR) failliet zou gaan, ben je je geld NIET kwijt. Als je een voucher hebt en de reisorganisatie waarbij je geboekt hebt (aangesloten bij de SGR) gaat failliet, dan neemt de SGR de administratie over en gaat kijken wie er een voucher heeft. Zij nemen dan contact op en regelen de afwikkeling van de voucher met je. Tot en met 31 december 2020 kunnen vouchers uitgeschreven worden. Alle vouchers blijven 1 jaar na uitschrijving geldig. Hoe het verder met de vouchers gaat, lees je hieronder.

Het Coronavirus
Wij krijgen veel vragen over of onze reizen doorgaan of niet en hoe het zit met betalingen. Wij houden deze website zo actueel mogelijk. Mocht je toch nog vragen hebben na het lezen van deze pagina, stuur ons dan een mail. We kunnen jouw vraag het beste beantwoorden als je de vraag via info@dolfijnvakanties.nl stelt.

Als je dit jaar met ons reist, moet je zelf zorgen voor voldoende mondkapjes, dit mogen niet medische weggooi-mondkapjes zijn of (zelfgemaakte of gekochte) stoffen mondkapjes. Reizigers van de reizen die doorgaan, krijgen hierover een brief.

Veel reizen geannuleerd.
Wij hebben vanwege Corona helaas moeten besluiten om bijna alle reizen te annuleren. Dat geldt voor zowel de zomerreizen als de kerstreizen. Op deze site kun je bij Reizen en Dagtochten kijken welke reizen doorgaan. Hier kun je ook zien voor welke reizen je je aan kunt melden voor 2021. Dit zijn lang niet alle mogelijkheden, er komen er steeds meer bij.
De onzekerheid rondom Corona, houdt wl in dat alle op reizen op onze site onder voorbehoud zijn. Dat houdt in dat we nog niet zeker zijn of deze reizen doorgaan!

Als jouw reis door kan gaan én wij vinden dat het veilig genoeg is (op basis van informatie van o.a. het ministerie van buitenlandse zaken en de touroperator), dan voeren wij de reis uit. Daarvoor moet de reis wel voldoen aan een aantal eisen:
  • het vervoer moet goed en veilig zijn
  • het verblijf moet goed en veilig zijn
  • op de reisbestemming moeten we leuke dingen kunnen doen
  • er moeten voldoende reizigers op de reis staan
  • wij moeten voldoende vrijwilligers vinden om de reis uit te voeren
Op de bestemming houden we ons zo goed als mogelijk aan de regels van het RIVM of aan de regels van het land waar we zijn. De ervaring leert inmiddels dat afstand houden in hotels, bungalows, restaurants enz. vaak heel moeilijk is. Hoewel we ons best doen, kunnen we de afstand tot anderen dan ook niet garanderen. Ook wij zijn afhankelijk van de ruimte en hoe andere mensen met de afstand omgaan.
Zoals je weet, kun je een bekeuring krijgen als je je niet aan de regels houdt. Zo'n bekeuring moet je altijd zelf betalen.

Bij de reizen die we wel uitvoeren, gaan we je een paar dagen voor vertrek bellen met een paar vragen over je gezondheid. Ook moet je een gezondheidsverklaring invullen en meenemen naar het vetrekpunt. Deze lever je in bij de begeleiding of bij de chauffeur als je een busexcursiereis doet.
Als je ziek bent of bepaalde verschijnselen vertoont, kun je niet mee. Als je tijdens de reis ziek wordt of bepaalde verschijnselen krijgt, moet je helaas naar huis. We doen dit ter bescherming van de anderen van de groep. Jij zou waarschijnlijk ook niet het risico willen lopen om ziek te worden. Een van de RIVM adviezen is ook: blijf thuis als je ziek bent! Bij het instappen, kan het zijn dat de chauffeur naar deze verklaring vraagt en/of nog wat extra vragen stelt.
Als je dit jaar met ons reist, moet je zelf zorgen voor voldoende mondkapjes. Wij sturen hierover nog een bericht.

Informatie over Corona
Op verschillende websites kun je informatie vinden over het Coronavirus en hoe je kunt voorkomen dat jij besmet raakt. Hieronder wat websites die meer informatie geven over het virus en over de reisadviezen per land (klik op het blauwe woord om naar de info te gaan). Hoe gaat Dolfijn om met de uitbraak van het Coronavirus?
  • Dolfijn volgt de nieuwsberichten, maatregelen en beperkingen op de voet. Wij krijgen automatisch updates van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de ANVR en de SGR.
  • Ook houden wij contact met de verschillende touroperators met wie wij samenwerken en die voor ons de reizen uitvoeren.
  • Bij een negatief reisadvies, annuleren van een reis door de touroperator of een andere situatie die de veiligheid van onze reizigers of begeleiders in gevaar brengt (op basis van de informatie vanuit de overheid), zullen wij die reis annuleren en reizigers benaderen.
  • Op reizen die wel doorgaan, houden we ons zoveel als mogelijk aan de regels en adviezen die op de plaats van bestemming gelden.
Wat als Dolfijn reizen annuleert?
  • Als we jouw reis geannuleerd hebben, dan nemen we direct contact met je op om samen te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Zo kun je misschien omboeken naar een andere reis later dit jaar.
  • Iedereen van wie de reis met vertrek tot 1-1-2021 geannuleerd is, ontvangt van ons een Corona-voucher. Wat dat is, lees je hieronder.
  • Je hoeft bij omboeking geen nieuw aanmeldingsformulier in te vullen en je krijgt van de omboeking bericht en zo nodig een nieuwe factuur. De waarde van jouw voucher wordt automatisch verrekend.
Wat is een Corona-voucher en hoe werkt het?
  • De Corona-voucher is door de ANVR en de SGR ontwikkeld om te voorkomen dat reisorganisaties in financiële problemen komen, mensen moeten ontslaan enz. De SGR biedt garantie dat de voucher zelfs bij faillissement van een reisorganisatie zijn waarde behoudt. De overheid en de Autoriteit Consument en Markt staan achter deze voucher.
  • Bij een annulering van een reis door Dolfijn, ontvang je van ons bericht en een Corona-voucher. Op de voucher staat: Onze naam en logo, de voorwaarden, jouw naam, een uitgiftedatum, de geldigheid en het bedrag dat de voucher waard is.
  • De uitgiftedatum is de datum waarop wij de voucher hebben aangemaakt.
  • De geldigheid is 1 jaar na de uitgiftedatum, dat houdt in je binnen 1 jaar een reis bij ons kunt boeken. De nieuwe vertrekdatum mag in 2020 of heel 2021 vallen.
  • De waarde van de voucher is precies gelijk aan het bedrag dat je al aan ons betaald hebt.
  • Wij noteren bij jouw gegevens in onze administratie dat jij een Corona-voucher ontvangen hebt. Bewaar de voucher goed omdat je deze nodig hebt op het moment dat de reisorganisatie bij wie je geboekt hebt, failliet gaat. Als dat gebeurt, neemt de  SGR contact met je op. Ben je de voucher kwijt, bel ons dan even op, we kunnen je een kopie sturen.
  • Binnen 1 jaar na de uitgiftedatum kun je bij ons de voucher inruilen om een andere reis te boeken. De voucher is dus alleen geldig bij de reisorganisatie van wie je de voucher ontvangen hebt, in ons geval is dat Dolfijn.
  • Hoe het precies werkt, leggen we natuurlijk uit bij het versturen van de voucher. Je kunt ook het filmpje met voorbeelden op ons YouTube-kanaal bekijken. Klik HIER voor het filmpje.
Wat als ik geen voucher wil, maar mijn geld terug?
Dat kan helaas niet direct. Tot op heden, kregen vakantiegangers, bij door reisorganisatie geannuleerde reizen, binnen 14 dagen hun geld terug. Nu hebben we echter te maken met een heel bijzondere en unieke situatie. Wij hadden voor 2020 veel reizen bij touroperators ingekocht en ook al (deels) betaald. Ook wij hebben daarvoor vouchers ontvangen die we in 2021 in gaan leveren. Daarom is ook gekozen voor de oplossing Corona-voucher. Deze voucher wordt door alle reisorganisaties gebruikt en is gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Hiermee kunnen wij jouw vakantie ook na dit jaar blijven verzorgen! Dat houdt dus in dat we geen geld binnen 14 dagen terug kunnen geven, maar dat via de voucher jouw geld wel veilig is.
Als je een nieuwe reis boekt, halen wij de waarde van jouw voucher automatisch van het te betalen bedrag af.
  • Kies je een reis die duurder is dan de waarde van je voucher, dan moet je het verschil bijbetalen.
  • Is de nieuwe reis goedkoper dan de waarde van jouw voucher, dan krijg je het verschil terug.
  • Als de reis precies even duur is, dan krijg je niets terug en hoeft ook niets te betalen.
  • Als je na 12 maanden min 1 dag na de datum van ingang van de voucher, de voucher nog niet gebruikt hebt, krijg je je geld terug alsnog terug.

Maar als ik echt geen voucher wil?
Dan stuur je de voucher direct na ontvangst naar ons terug (per post of mail) met daarbij een mail of brief waarin je schrijft dat je de voucher weigert en de reden waarom.
Zoals gezegd, kunnen wij het reisgeld niet binnen 14 dagen terugstorten. Bij weigering van de voucher geldt dat je na 6 maanden het geld terug kunt vragen. Jouw verzoek wordt dus pas na 6 maanden in behandeling genomen. Zo snel als mogelijk (maar minimaal na 6 maanden en uiterlijk na 12 maanden min 1 dag) gaan wij dan het geld uitkeren aan reizigers die de voucher geweigerd hebben.
Bedenk je wel even voordat je een voucher weigert!
Een voucher is gedekt door de SGR. Dat houdt in dat je het geld, bij faillissement van (in dit geval) Dolfijn, van de SGR terugkrijgt. Als de voucher weigert, vervalt die garantie. Als je een voucher weigert, is dat definitief. Dat houdt in dat je voucher na een weigering zijn waarde verliest en je dit niet meer terug kunt draaien.

Geloof niet alles wat je hoort, ziet en leest!
Op radio, tv en internet komt heel veel onjuiste of niet complete informatie naar je toe. Zo wordt er veel geschreven over vouchers in het algemeen. Er is een groot verschil tussen vouchers voor bijv. losse vliegtickets en 'pakketreizen' zoals Dolfijn ze aanbiedt. Vouchers voor alleen vliegtickets zijn niet gedekt door een garantiefonds, de pakketreizen (en dus ook ALLE reizen van Dolfijn) wel.
We begrijpen dat het lastig is om echt nieuws van 'fake' nieuws te onderscheiden. Ons advies is om niet alles zomaar te geloven, maar even verder te lezen of dingen op te zoeken op de sites die betrouwbaar zijn (overheid, RIVM, ministerie van buitenlandse zaken, ANVR, SGR, ACM). Als je er niet uitkomt, mag je contact met ons opnemen. Zoals altijd helpen we je graag!

(bijgewerkt 25-10-2020)