Corona informatie
De voucher is veilig!
In de media is veel aandacht voor de voucherregeling. De voucher is een garantieregeling zodat je het betaalde geld van een geannuleerde reis niet kwijt raakt. Zelfs als de reisorganisatie (mits aangesloten bij de SGR) failliet zou gaan, ben je je geld NIET kwijt. Als je een voucher hebt en de reisorganisatie waarbij je geboekt hebt (aangesloten bij de SGR) gaat failliet, dan neemt de SGR de administratie over en gaat kijken wie er een voucher heeft. Zij nemen dan contact op en regelen de afwikkeling van de voucher met je. Tot en met 31 december 2020 konden vouchers uitgeschreven worden. Alle vouchers blijven 1 jaar na uitschrijving geldig.
De voucher kun je inwisselen voor een andere reis, we trekken dan de waarde van de voucher van de prijs van de reis af. Als de nieuwe reis goedkoper is dan de waarde van jouw voucher, krijg je het verschil terug, is de nieuwe reis duurder dan de waarde van de voucher, dan betaal je het verschil bij.
Als je de voucher niet inlevert voor een reis, dan krijg je automatisch de waarde van de voucher op je rekening gestort. Wanneer dat is, weten we niet precies, maar uiterlijk 1 jaar min 1 dag na uitschrijving van de voucher. Als er bijvoorbeeld 3 juli 2020 op jouw voucher staat en je hebt de voucher niet gebruikt om een reis te boeken, dan krijg je uiterlijk 2 juli 2021 je geld terug. Dolfijn doet er alles aan om het geld zo snel mogelijk over te maken, maar je hebt vast wel gelezen en gehoord dat het in de reiswereld erg slecht gaat, maar je mag er, zoals altijd, vanuit gaan dat wij ons best doen voor je.

Het Coronavirus
Wij krijgen veel vragen over of onze reizen doorgaan of niet en hoe het zit met betalingen. Wij houden deze website zo actueel mogelijk. Mocht je toch nog vragen hebben na het lezen van deze pagina, stuur ons dan een mail. We kunnen jouw vraag het beste beantwoorden als je de vraag via info@dolfijnvakanties.nl stelt.

Vaccineren en testen
Er is veel in het nieuws over vaccineren, testen, een vaccinatiebewijs enz. We zijn blij dat de meeste van onze reizigers gevaccineerd zijn. Er wordt door de Nederlandse regering en door de Europese commissie hard gewerkt aan een bewijs dat je veilig kunt reizen. Dat kan inhouden dat je gevaccineerd bent of voldoende anti-stoffen hebt (omdat je al Corona gehad hebt) of pasgeleden een negatieve testuitslag hebt gekregen. Een groeiend aantal landen en bestemmingen vragen om zo'n bewijs. Vaak moet je voor vertrek en bij aankomst nog een keer getest worden. Dat zal waarschijnlijk met een sneltest zijn. Dit soort voorwaarden gelden voor iedereen, dus ook voor Dolfijnreizigers. Dit zijn de regels van het land en daar moeten we ons dus niet aan houden. Dat kan inhouden dat je niet (naar het buitenland) op vakantie kunt zonder zo'n bewijs. Maar...het is nog niet zo ver, want voorlopig mogen we tot half mei helemaal niet naar het buitenland.

Veel reizen geannuleerd.
Wij hebben vanwege Corona helaas moeten besluiten om bijna alle reizen in 2020 te annuleren. Dat geldt voor zowel de zomerreizen als de kerstreizen. Ook de meeste reizen in mei 2021 zijn inmiddels geannuleerd. Gelukkig staan er nog veel meer reizen op deze site.
De onzekerheid rondom Corona, houdt wel in dat alle op reizen op onze site onder voorbehoud zijn. Dat houdt in dat we nog niet zeker zijn of deze reizen doorgaan!

Als jouw reis door kan gaan én wij vinden dat het veilig genoeg is (op basis van informatie van o.a. het ministerie van buitenlandse zaken en de touroperator), dan voeren wij de reis uit. Daarvoor moet de reis wel voldoen aan een aantal eisen:
  • het vervoer moet goed en veilig zijn
  • het verblijf moet goed en veilig zijn
  • op de reisbestemming moeten we leuke dingen kunnen doen
  • er moeten voldoende reizigers op de reis staan
  • wij moeten voldoende vrijwilligers vinden om de reis uit te voeren
Op de bestemming houden we ons zo goed als mogelijk aan de regels van het RIVM of aan de regels van het land waar we zijn. De ervaring leert inmiddels dat afstand houden in hotels, bungalows, restaurants enz. vaak heel moeilijk is. Hoewel we ons best doen, kunnen we de afstand tot anderen dan ook niet garanderen. Ook wij zijn afhankelijk van de ruimte en hoe andere mensen met de afstand omgaan.
Binnen de ANVR is een groepje organisaties voor 'aangepaste vakanties' waar Dolfijn lid van is. Zij hebben een protocol aangepaste vakanties gemaakt. Hierin in beschreven dat het voor onze groepen niet altijd nodig of mogelijk is om zich aan de algemene regels te houden. Hierin staan o.a. regels en uitzonderingen m.b.t. busjereizen, afstand houden en controles. Dit protocol is goedgekeurd door het ministerie en onze begeleiders moeten zich er aan houden.
Reizigers moeten zicht aan de geldende regels houden. Zoals je weet, kun je een bekeuring krijgen als je je niet aan de regels houdt. Zo'n bekeuring moet je altijd zelf betalen.

Als je ziek bent of bepaalde verschijnselen vertoont, mag je niet mee. Als je tijdens de reis ziek wordt of bepaalde verschijnselen krijgt, moet je helaas naar huis. We doen dit ter bescherming van de anderen van de groep. Jij zou waarschijnlijk ook niet het risico willen lopen om ziek te worden. Een van de RIVM adviezen is ook: blijf thuis als je ziek bent! Bij het instappen, kan het zijn dat de chauffeur naar deze verklaring vraagt en/of nog wat extra vragen stelt.
Als je dit jaar met ons reist, moet je zelf zorgen voor voldoende mondkapjes. Wij sturen hierover nog een bericht.

Informatie over Corona
Op verschillende websites kun je informatie vinden over het Coronavirus en hoe je kunt voorkomen dat jij besmet raakt. Hieronder wat websites die meer informatie geven over het virus en over de reisadviezen per land (klik op het blauwe woord om naar de info te gaan). Hoe gaat Dolfijn om met de uitbraak van het Coronavirus?
  • Dolfijn volgt de nieuwsberichten, maatregelen en beperkingen op de voet. Wij krijgen automatisch updates van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de ANVR en de SGR.
  • Ook houden wij contact met de verschillende touroperators met wie wij samenwerken en die voor ons de reizen uitvoeren.
  • Bij een negatief reisadvies, annuleren van een reis door de touroperator of een andere situatie die de veiligheid van onze reizigers of begeleiders in gevaar brengt (op basis van de informatie vanuit de overheid), zullen wij die reis annuleren en reizigers benaderen.
  • Op reizen die wel doorgaan, houden we ons zoveel als mogelijk aan de regels en adviezen die op de plaats van bestemming gelden.
Wat als Dolfijn reizen annuleert?
  • Als we jouw reis geannuleerd hebben, dan nemen we direct contact met je op om samen te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Zo kun je misschien omboeken naar een andere reis later dit jaar.
  • Je hoeft bij omboeking geen nieuw aanmeldingsformulier in te vullen en je krijgt van de omboeking bericht en zo nodig een nieuwe factuur. De waarde van jouw voucher wordt automatisch verrekend.
  • Als je niet om wilt boeken, dan krijg je, binnen 14 dagen na de annuleringsdatum, het door jou aan ons betaalde geld terug.
  • Iedereen van wie de reis met vertrek tot 1-1-2021 geannuleerd is, heeft van ons een Corona-voucher gekregen. Wat dat is, lees je hieronder.
Wat is een Corona-voucher en hoe werkt het?
  • De Corona-voucher is door de ANVR en de SGR ontwikkeld om te voorkomen dat reisorganisaties in financiële problemen komen, mensen moeten ontslaan enz. De SGR biedt garantie dat de voucher zelfs bij faillissement van een reisorganisatie zijn waarde behoudt. De overheid en de Autoriteit Consument en Markt staan achter deze voucher.
  • Bij een annulering van een reis, die in 2020 zou vertrekken, door Dolfijn, ontving je van ons een Corona-voucher. Op de voucher staat: Onze naam en logo, de voorwaarden, jouw naam, een uitgiftedatum, de geldigheid en het bedrag dat de voucher waard is.
  • De uitgiftedatum is de datum waarop wij de voucher hebben aangemaakt.
  • De geldigheid is 1 jaar na de uitgiftedatum, dat houdt in je binnen 1 jaar een andere reis bij ons kunt boeken. De nieuwe vertrekdatum mag in 2020 of heel 2021 vallen.
  • De waarde van de voucher is precies gelijk aan het bedrag dat je al aan ons betaald hebt.
  • Wij noteerden bij jouw gegevens in onze administratie dat jij een Corona-voucher ontvangen hebt. Bewaar de voucher goed omdat je deze nodig hebt op het moment dat de reisorganisatie bij wie je geboekt hebt, failliet gaat. Als dat gebeurt, neemt de  SGR contact met je op. Ben je de voucher kwijt, bel ons dan even op, we kunnen je een kopie sturen.
  • Binnen 1 jaar na de uitgiftedatum kun je bij ons de voucher inruilen om een andere reis te boeken. De voucher is dus alleen geldig bij de reisorganisatie van wie je de voucher ontvangen hebt, in ons geval is dat Dolfijn.
  • Hoe het precies werkt, leggen we natuurlijk uit bij het versturen van de voucher. Je kunt ook het filmpje met voorbeelden op ons YouTube-kanaal bekijken. Klik HIER voor het filmpje.
 
  • Als je een nieuwe reis boekte, haalden wij de waarde van jouw voucher automatisch van het te betalen bedrag af.
  • Koos je een reis die duurder is dan de waarde van je voucher, dan moet je het verschil bijbetalen.
  • Is de nieuwe reis goedkoper dan de waarde van jouw voucher, dan kreeg je het verschil terug.
  • Als de reis precies even duur is, dan kreeg je niets terug en hoeft ook niets te betalen.
  • Als je na 1 jaar min 1 dag na de datum van ingang van de voucher, de voucher nog niet gebruikt hebt, krijg je je geld terug alsnog terug.
Geloof niet alles wat je hoort, ziet en leest!
Op radio, tv en internet komt heel veel onjuiste of niet complete informatie naar je toe. Zo wordt er veel geschreven over vouchers in het algemeen. Er is een groot verschil tussen vouchers voor bijv. losse vliegtickets en 'pakketreizen' zoals Dolfijn ze aanbiedt. Vouchers voor alleen vliegtickets zijn niet gedekt door een garantiefonds, de pakketreizen (en dus ook ALLE reizen van Dolfijn) wel.
We begrijpen dat het lastig is om echt nieuws van 'fake' nieuws te onderscheiden. Ons advies is om niet alles zomaar te geloven, maar even verder te lezen of dingen op te zoeken op de sites die betrouwbaar zijn (overheid, RIVM, ministerie van buitenlandse zaken, ANVR, SGR, ACM). Als je er niet uitkomt, mag je contact met ons opnemen. Zoals altijd helpen we je graag!

(bijgewerkt 24-3-2021)