1. Voorwaarden voor deelname aan een Dolfijn Vakanties (verder: ‘Dolfijn’) reis
Reizigers dienen –zo nodig- toestemming te hebben hun wettig vertegenwoordiger(s). Als de aanmelding niet door een wettig vertegenwoordiger ondertekend is, gaat Dolfijn er automatisch vanuit dat de reiziger zijn/haar eigen wettig vertegenwoordiger is. Niet volledig of niet correct ingevulde formulieren kunnen door Dolfijn worden geweigerd. Voor de aanmelding moet, zo nodig, toestemming van bewindvoerder, curator of wettig vertegenwoordiger gevraagd worden. Met de aanmelding op een Dolfijnreis wordt een reisovereenkomst aangegaan. Met dat aangaan geeft de reiziger (of zijn vertegenwoordiger) toestemming aan Dolfijn om aanvullende (medische) informatie in te winnen bij derden. Dolfijn doet alles wat in haar mogelijkheden ligt de reizen zo veilig en conform de beschrijving uit te voeren. Toch blijft het deelnemen aan een Dolfijn reis voor eigen risico.
1a. Reiskeuze en boeking
Dolfijn organiseert reizen voor mensen met een licht verstandelijke beperking.
De reiziger of diens ouders/verzorgers dienen zich bij de reiskeuze te laten leiden door de informatie die in de reisgids wordt gegeven over de soort reis in relatie tot de psychische, sociale en fysieke mogelijkheden van de reiziger. Dolfijn behoudt zich het recht voor om, in overleg met de reiziger of diens vertegenwoordiger, de reiskeuze te wijzigen of, met of zonder overleg met de reiziger of diens vertegenwoordiger, de aanmelding te weigeren, indien deze niet overeenkomt met de genoemde mogelijkheden van de reiziger. Daarbij zijn de eisen m.b.t. zelfredzaamheid en mobiliteit leidend: een minimaal redelijke mobiliteit, geen zorgvraag in de zin van lichamelijke zorg/hulp m.u.v. zgn. hand- en spandiensten, in een groep kunnen functioneren, geen gedragsproblemen hebben die het vakantieplezier van anderen negatief kunnen beïnvloeden. Het is belangrijk om eerst te informeren naar de reismogelijkheden omdat niet elke bestemming/elk programma voor iedereen geschikt is. Dolfijn adviseert en helpt graag daarbij!
1b. Uitsluitingen
Dolfijn behoudt zich het recht voor, zonder opgave van reden, reizigers uit te sluiten van reizen. Blijken tijdens een reis het gedrag, de psychische, sociale en/of fysieke mogelijkheden van een reiziger (zie 1a) zodanig dat hierdoor het vakantieplezier van anderen negatief wordt beïnvloed dan behoudt Dolfijn zich het recht voor de vakantie af te breken en de reiziger naar huis te sturen. Dit geldt ook als de door Dolfijn ontvangen informatie niet overeen komt met de praktijk (en dit tot problemen leidt). De uitvoering, kosten en gevolgen m.b.t. het afbreken van de reis komen voor rekening van de betreffende reiziger/zijn thuissituatie.
2. Maximaal en minimaal aantal reizigers
Van het maximaal aantal reizigers, vermeld bij de reis, kan afgeweken worden.
Mocht het aantal aanmeldingen voor een bepaalde reis niet voldoende zijn, dan behoudt Dolfijn zich het recht voor de reis te annuleren. Bij touroperators ingekochte reizen kunnen door die touroperators tot 10 dagen voor vertrek geannuleerd worden. Wij doen dan ons best een alternatief aan te bieden. Dolfijn is niet verantwoordelijk is voor een annulering door touroperators. Er kan dan ook geen garantie worden gegeven dat er een geschikt of gelijk geprijsd alternatief aangeboden kan worden. In zo’n geval ontvangt de reiziger binnen 14 dagen zijn geld terug.
3. Aanmelding en betaling
3a. Aanmelden
Telefonisch of per e-mail kan een ‘optie’ op een reis genomen worden. De optie moet binnen 1 week omgezet worden in een ‘reservering’ d.m.v. het insturen van een aanmeldingsformulier. Opties vervallen na 1 week, tenzij anders is afgesproken. Na het ontvangen van het aanmeldingsformulier bepaalt Dolfijn of een reiziger op een reis geboekt kan worden. Als dit niet het geval is, licht Dolfijn de reiziger in. Bij ‘vol’ of ‘niet doorgaan’ van een reis wordt een reiziger automatisch op de opgegeven 2
e keuze geboekt. Dit wordt direct gemeld. Het is dus altijd zinvol een 2
e keuze op te geven!
De aanmelding is pas definitief wanneer deze getoetst is en de reis d.m.v. het verzenden van de factuur, door Dolfijn bevestigd is. Vanaf dat moment is de reiziger geboekt op de reis, ontstaat er een reisovereenkomst en gelden de annuleringsvoorwaarden.
3b. Betaling
Nadat de aanmelding is ontvangen en getoetst (zie art.1), sturen wij de factuur die tevens de bevestiging van de boeking is. Deze sturen wij naar het bij de aanmelding opgegeven factuur-e-mailadres.
Ontvanger dient deze te controleren en fouten binnen 10 dagen na verzending aan ons te melden. Dolfijn behoudt zich het recht om voor aanpassingen die later dan 10 dagen na facturatie aan ons gemeld worden, kosten in rekening te brengen.
Dolfijn kan de boeking, na aanvaarding, wegens correctie van fouten in de in de factuur genoemde bedragen, herroepen. Dit conform de ANVR Reizigersvoorwaarden art. 4. Als voldaan wordt aan de voorwaarden in art. 5 van de ANVR Reizigersvoorwaarden, is ook herroeping i.v.m. verhoging van de reisprijs toegestaan.
De betalingstermijnen zoals vermeld in de bevestiging zijn:
- aanbetaling en eventuele annuleringsbijdrage: binnen 14 dagen;
- restant bedrag: uiterlijk 8 weken voor de vertrekdatum;
- eventuele toeslagen: binnen 14 dagen.
Mogelijk wordt de factuur voor toeslagen later apart verstuurd.
Op verzoek kan i.v.m. PGB of belastingaangifte na afloop van de reis een gespecificeerde nota m.b.t. de meerkosten voor begeleiding toegestuurd worden.
Wat in de prijs inbegrepen is, staat elders in deze reisgids en op onze website. Dolfijn rekent geen reserveringskosten. Dolfijn behoudt zich het recht voor om na de publicatie doorgevoerde wettelijke verhogingen van belastingen of toeslagen door te berekenen aan de reiziger. Denk daar bij aan BTW, brandstoftoeslag, vliegtax e.d.
3c. Wijzigingen
Wijzigingen die na 8 weken voor vertrek aan Dolfijn Vakanties worden doorgegeven, kunnen leiden tot wijzigingskosten bij de touroperators, tussenpersoon, Dolfijn enz. Dolfijn berekent deze wijzigingskosten door aan de reiziger en behoudt zich het recht voor administratiekosten te rekenen. Wijzigingen m.b.t. kamers en opstap/uitstapplaats zijn altijd op aanvraag.
4. Reispapieren
Enkele weken voor vertrek sturen wij reisinformatie met alle op dat moment beschikbare gegevens. Actuele (vertrek)gegevens zijn te vinden op onze website. Vertrektijden van vliegreizen zijn onder voorbehoud tot het moment van vertrek.
Afhankelijk van de soort reis ontvangt de reiziger tussen 6 weken en 1 week voor vertrek de
informatie over vertrektijd en –plaats. Actuele (vertrek)gegevens zijn (m.u.v. reizen met een opstapsysteem) te vinden op onze website.
5. Omboekkosten
Als een reiziger de door hem geboekte reis wil omboeken naar een andere reis en op die andere reis is nog een plaats vrij, dan brengt Dolfijn daarvoor omboekkosten in rekening. De hoogte van die kosten is afhankelijk van het tijdstip van de omboeking en de reis en variëren tussen € 50,- en de volledige prijs. Als een omboeking moet plaatsvinden vanwege een annulering door een touroperator of Dolfijn, zoals beschreven bij punt 2, worden geen omboekkosten in rekening gebracht. Omboeken is niet altijd mogelijk!
6. Reis- en annuleringsregeling
6a. Reisverzekering
Een verplichte reisbagage- en ongevallenverzekering is bij de prijs inbegrepen. Dit heeft te maken met de bijzondere voorwaarden voor o.a. vergoeding van bijstand bij calamiteiten. Dolfijn sluit deze verzekering af bij een derde partij. Informatie over de maximale uitkeringsbedragen en bijzondere voorwaarden is te vinden op onze website en in de flyer verzekeringen die met de bevestiging wordt mee gestuurd. Bij schades, verlies en diefstal hanteert de verzekeringsmaatschappij afschrijfpercentages. Het besluit al dan niet uit te keren en het uit te keren bedrag, ligt bij de verzekeringsmaatschappij, niet bij Dolfijn. De verzekeraar eist bij claims vaak een aankoopbewijs, factuur of ander bewijs.
NB. Er geldt altijd een eigen risico van € 50.-. Dat houdt in dat schades onder de € 50,- niet in behandeling worden genomen. Van alle schades boven € 50,- wordt bij uitbetaling € 50,- eigen risico afgetrokken.
Alle verzekeringskwesties moeten tijdens de reis aan de reisbegeleiding gemeld te worden. Bij verlies of diefstal moet ter plaatse aangifte gedaan worden. Schade die na de reis geconstateerd wordt, moet direct bij Dolfijn gemeld worden. Medische kosten voor bijv. doktersbezoek, medicijnen e.d. die door Dolfijn zijn voorgeschoten, worden door Dolfijn na afloop van de reis bij de reiziger in rekening gebracht. De reiziger moet zelf de ziektekosten bij de ziektekostenverzekeraar indienen. Bij weigering van uitkering kan Dolfijn voor de reiziger alsnog de kosten bij de reisverzekering indienen. Niet medische kosten worden door Dolfijn bij de reisverzekering ingediend. Taxikosten die te maken hebben met een medische reden worden niet vergoed. Reizigers dienen te zorgen voor een geldige ziekteverzekeringspas met EHIC (European Health Insurancy Card) die meestal op de achterkant van de ziekteverzekeringspas staat.
Als een reiziger tijdens de reis opgenomen moet worden in het ziekenhuis, biedt de Dolfijnbegeleiding vanaf de opname bijstand. De Dolfijnbegeleiding biedt ter plaatse zoveel mogelijk bijstand voor max. 48 uur. Voor reizen binnen Nederland is dit 24 uur. Bij langere opname is het mogelijk om binnen de voorwaarden van de reisverzekering 1 persoon naar de opgenomen reiziger te laten reizen. Het organiseren van bijstand verloopt via Dolfijn en/of S.O.S.-international.
6b. Annuleringsregeling
Als een reiziger onverhoopt door een onverwachte situatie (bijv. ziekte) niet op de geboekte reis mee kan, moet hij annuleringskosten betalen (zie 6c). Dolfijn biedt op het aanmeldingsformulier de mogelijkheid deel te nemen aan de annuleringsregeling. Aanmelden kan tot 14 dagen na de datum waarop de reisbevestiging door Dolfijn verzonden is. Als de aanmelding binnen een periode van 14 dagen voor vertrek is, dan geldt wat op het aanmeldingsformulier staat. De annuleringsregeling is een dekking voor annuleringskosten vanwege geldige redenen. ‘Geen zin, geen geld, andere afspraken’ e.d. zijn geen geldige redenen. Als op de aanmelding aangegeven is dat de reiziger deel wil nemen aan de annuleringsregeling, wordt het bedrag hiervoor opgeteld bij de aanbetaling. Bij het niet invullen van de vraag gaan wij er (uit voorzorg) van uit dat de reiziger deelneemt aan de annuleringsregeling.
Annulering van een reis moet zo snel mogelijk telefonisch, schriftelijk of per e-mail gemeld te worden. De reis wordt dan direct geannuleerd. Hierna moet een annuleringsformulier ingevuld worden en met eventuele bewijslast, zoals een medische verklaring, teruggestuurd worden aan Dolfijn. Pas als het formulier, volledig ingevuld, is ontvangen, kan Dolfijn de annulering financieel afhandelen. De uitgebreide annuleringsregeling kan bij Dolfijn worden opgevraagd en is te vinden op onze website. De annuleringsregeling is geen annulerings
verzekering en wijkt op sommige punten af van de annuleringsvoorwaarden van verzekeringsmaatschappijen. Reizigers kunnen ook zelf een annuleringsverzekering afsluiten. In dat geval moeten bij annulering alle reiskosten aan Dolfijn betaald worden en verloopt de afwikkeling van de annulering helemaal via de eigen annuleringsverzekering.
6c. Annuleringskosten
Bij alle annuleringen (ongeacht de reden!) die vallen onder de annuleringsregeling van Dolfijn is de annuleringsbijdrage zoals vermeld bij publicatie, verschuldigd. Bij alle annuleringen is € 20,- administratiekosten verschuldigd. Bij het
met een niet geldige reden annuleren of bij
het niet deelnemen aan de annuleringsregeling gelden de volgende kosten:
Bij annulering:
- tot 56 dagen voor vertrek: aanbetaling + 25% van de eventuele extra toeslag(en)*;
- vanaf de 56e dag (incl.) tot de 42e dag voor vertrek: aanbetaling + 25% van het restant van de reissom** + 50% van de eventuele extra toeslag(en)*;
- vanaf de 42e dag (incl.) tot de 21e dag voor vertrek: aanbetaling + 50% van het restant van de reissom** + 50% van de eventuele extra toeslag(en)*;
- vanaf de 21e dag (incl.) tot de 7e dag voor vertrek: aanbetaling +75% van het restant van de reissom + de volledige eventuele extra toeslag(en)*;
- vanaf de 7e dag (incl.) voor vertrek: de gehele reissom incl. de volledige eventuele extra toeslag(en).
Te laat of niet komen opdagen, niet voldoen aan de gestelde reisvoorwaarden en niet (bij zich) hebben van een, voor de reis, geldig reisdocument/visum zijn annuleringen zonder geldige reden.
*= plus € 20,- administratiekosten en € 5,- SGR bijdrage.
Voor dagtochten kunnen andere annuleringsvoorwaarden gelden.
7. Wijzigingen
Omdat wij in oktober de reizen voor de volgende zomerperiode samenstellen, blijft het mogelijk dat na verloop van tijd reizen wijzigen. Het is ook mogelijk dat een gepubliceerde reis door de wijziging niet uitgevoerd kan worden. Wij moeten dan soms helaas uitwijken naar een andere accommodatie, bestemming, reisduur, groepsgrootte, vertrekplaats of datum. Dit kan ook leiden tot een aanpassing van de reissom. Wij lichten reizigers hiervan zo snel mogelijk in. Als het gaat om een alternatief (bijv. accommodatie) dat minimaal gelijkwaardig is aan de gepubliceerde reis, is de wijziging geen geldige reden tot annuleren. De meest actuele informatie staat op: www.dolfijnvakanties.nl.
8. Opstapsystemen
De uitvoerende touroperator en Dolfijn behouden zich het recht voor af te wijken van de bij de reizen gepubliceerde opstap- en uitstapplaatsen evenals wisselplaatsen. Dolfijn is niet verantwoordelijk voor gebeurtenissen en de gevolgen hiervan die voortkomen uit het deelnemen aan het opstapsysteem.
9. Verplichtingen, uitsluitingen en aansprakelijkheid
9a. Verplichtingen Dolfijn
Dolfijn verplicht zich tot een behoorlijke uitvoering van de reis en het programma, ongeacht of deze reis door Dolfijn of door een in opdracht van Dolfijn handelende organisatie wordt uitgevoerd. Aansprakelijkheid van Dolfijn is beperkt tot het bedrag dat uit hoofde van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Dolfijn wordt uitbetaald.
9b. Uitsluitingen aansprakelijkheid Dolfijn
Dolfijn is niet aansprakelijk voor:
- schades of tekortkomingen in de uitvoering van de reis wanneer deze te wijten zijn aan een tekortkoming van de reiziger of diens thuissituatie/wettig vertegenwoordiger. – de kosten die ontstaan doordat de reiziger niet in het bezit is van een geldig reisdocument (incl. aanvullende document-eisen) of voor schade veroorzaakt door een reiziger, waarvoor een verzekering had kunnen worden afgesloten.
- het niet, anders of slecht uitvoeren van de reis als er sprake is van overmacht zoals weersomstandigheden, verkeerswijzigingen, onbereikbaarheid, stakingen, hinderlijke lokale omstandigheden e.d.
- gevolgen en kosten die voortvloeien uit handelingen van de reiziger die het overtreden van een (plaatselijke) wet of regel betreffen of ingaan tegen adviezen en/of aanwijzingen van de Dolfijnbegeleiding of een ander daartoe aangewezen persoon.
Iedere aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald.
9c. Verplichtingen reiziger
De reiziger, zijn begeleiding en/of wettig vertegenwoordiger moet de aanmelding volledig en naar waarheid invullen. Hiermee verklaart hij zich akkoord met de Algemene Voorwaarden van Dolfijn. Onjuiste informatie kan leiden tot een weigering of uitsluiting (art. 1). Het is noodzakelijk dat Dolfijn op de hoogte gebracht wordt van eventuele bijzonderheden t.a.v. het gedrag, de mobiliteit, gezondheid enz. van de reiziger. Bijzonderheden dienen op het aanmeldingsformulier genoteerd te worden of apart aan Dolfijn gestuurd te worden. Aanmelders zijn, i.v.m. het groepskarakter van de reizen, verplicht melding te doen van besmettelijke ziekten.
Onvolledige, niet vermelde en/of onjuiste informatie kan leiden tot uitsluiting van (verdere) deelname aan de reis. Verstrekte gegevens worden door Dolfijn vertrouwelijk behandeld en conform wetgeving en het privacyreglement alleen in noodzakelijke gevallen gedeeld met derden. De reiziger verplicht zich eventuele aanwijzingen van Dolfijn of haar reisbegeleiders strikt na te komen. Van eventuele schade, ontstaan aan goederen van derden of aan personen, veroorzaakt door de reiziger, worden de kosten op de reiziger verhaald.
10. Hulpverlening
Dolfijn heeft de plicht een in moeilijkheden verkerende reiziger naar beste weten en kunnen te helpen en van deze hulp de kosten te dragen als de schuld van de moeilijkheden bij Dolfijn rust. Als de schuld bij de reiziger ligt, is deze verplicht de uitvoering en de kosten voor de hulpverlening zelf te dragen. Als de moeilijkheden ontstaan door het overtreden van de (plaatselijke) wet of het door de reiziger niet volgen van aanwijzingen van de Dolfijnbegeleiding of anderen, is Dolfijn of haar begeleiding niet verplicht hulp of begeleiding te verlenen.
11. Klachten
Dolfijn heeft een klachtenregeling. Klachten dienen altijd tijdens de reis bij de reisbegeleiding gemeld te worden. Als de klacht niet ter plaatse opgelost kan worden, dient de klacht binnen 3 weken na afloop van de reis schriftelijk ingediend te worden. De klachtenregeling is kosteloos op te vragen bij Dolfijn en staat op de website. Als de klacht betrekking heeft op grensoverschrijdend gedrag kan de reiziger of zijn vertegenwoordiger direct via mail contact opnemen met een van onze Vertrouwens Contact Personen (VCP), zij kunnen adviseren en eventueel doorverwijzen naar de Vertrouwens Persoon (V). De contactmogelijkheden staan op de website bij ‘contact’.
12. Kennelijke fouten
Kennelijke fouten of vergissingen in dit reisprogramma binden Dolfijn niet. Wij behouden ons het recht voor fouten of vergissingen met een algemene melding op onze website te corrigeren.
13. Voorbehoud
Bij het vaststellen van de prijzen is uitgegaan van de brandstofprijzen, belastingen en toeslagen per 1 oktober van het jaar dat de reisgids uitkomt. Verhoging van de brandstofprijzen kan leiden tot brandstoftoeslagen bij de uitvoerende vliegmaatschappijen en/of touroperators. Dit geldt tevens voor toeslagen m.b.t. verhogingen van belastingen, veiligheidstoeslagen, grote valutaschommelingen e.d. Dolfijn behoudt zich het recht voor verhogingen van de prijs, veroorzaakt door deze toeslagen, door te berekenen aan de reiziger. Het verhogen van de prijs vanwege deze redenen is geen geldige reden tot annulering.
14. Privacy
Dolfijn heeft voor een aanmelding en correcte reisuitvoering een aantal persoonlijke gegevens nodig voor: boeking, contact, facturatie, verzending van informatie, nieuwsbrieven, het reisverslag e.d. Persoonsgegevens worden vastgelegd in ons gedigitaliseerd en beveiligd systeem. In ons privacyreglement staat beschreven met wie wij door reizigers aangeleverde gegevens delen. Wij delen alleen de hoogstnoodzakelijke gegevens met: onze reisbegeleiders, touroperators, vervoerders, verzekeraars, accommodatieverstrekkers en andere partijen voor wie het noodzakelijk is deze gegevens te ontvangen. Dolfijn houdt zich aan de geldende regels m.b.t. de privacy o.a. vastgelegd in de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Als een reiziger besluit niet meer met Dolfijn te reizen worden zijn gegevens uit de reisadministratie verwijderd. Voor statistische doeleinden bewaren wij: Naam, geboortedatum en de reizen die de reiziger geboekt heeft. Met een schriftelijk verzoek kan de reiziger beroep doen op zijn recht op vergetelheid en ook deze gegevens laten verwijderen.
15. Foto- en filmopnames
Op elke Dolfijnreis worden foto’s gemaakt en op sommige reizen wordt gefilmd. De door de begeleiding gemaakte foto- en filmopnames (incl. geluid) kunnen worden gebruikt voor het reisverslag, de reisgids, (digitale) nieuwsbrieven, de internetsite, social media of een andere (reclame)uiting van Dolfijn. Op het aanmeldingsformulier kan aangegeven worden voor welke doeleinden wij beeldmateriaal mogen gebruiken. Wij doen dan onze uiterste best om ons te houden aan deze opgave. We kunnen dat helaas niet garanderen.
Aan gepubliceerde foto- of filmopnames kunnen geen rechten ontleend worden. Dolfijn is niet verantwoordelijk voor publicatie van op een reis van Dolfijn gemaakte foto’s of filmopnames door anderen dan de reisbegeleiding.
16. Disclaimer
Dolfijn Vakanties doet haar uiterste best om de informatie in haar reisgids, website en andere publicaties correct en actueel te houden. In de loop van de tijd kan het voorkomen dat informatie gewijzigd is, zonder dat dit aangepast is, verouderd is, of op een andere manier niet meer klopt.
Dolfijn aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade voortvloeiend uit het gebruik van (informatie uit) haar publicaties (op papier, digitaal of op een andere manier gepubliceerd).
Dolfijn aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor welke schade dan ook, voortvloeiend uit door Dolfijn of derden gepubliceerde informatie, in welke uiting van Dolfijn Vakanties dan ook. Dolfijn behoudt zich het recht voor om informatie door derden aangeboden, te wijzigen of te verwijderen.
Dolfijn kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor besluiten of gevolgen daarvan door reizigers genomen op basis van door Dolfijn verstrekte informatie, als deze informatie daar niet voor bedoeld is of op een onoordeelkundige manier wordt gebruikt.
Hieronder valt o.a. het inbreuk plegen op auteursrechtelijk beschermd(e) werk(en) of het op een andere manier in strijd handelen met intellectuele eigendomsrechten van anderen.
Wij kunnen geen garantie geven m.b.t. de veiligheid van onze website. Tevens kunnen wij niet aansprakelijk gesteld worden voor schade die (op welke wijze dan ook) het gevolg is van het niet beschikbaar zijn van de website, e-mail en andere communicatiemiddelen.