Informatie over vertrekplaatsen en opstapsystemen.

Bij de reisbeschrijving kun je precies lezen waar de reis voor je kan beginnen. 

Bus- en busjesreizen: Utrecht P+R Transferium Westraven
Het Transferium Westraven ligt dicht bij de A12: Griffioenlaan 1 bis, 3526 LA  Utrecht. Je moet hier op eigen gelegenheid naar toe komen. Vanaf NS station Utrecht Centraal is het Transferium met de stadsbus en de (snel)tram makkelijk te bereiken.
De Dolfijnbussen en -busjes staan aan de zijkant. In het Transferium kun je tijdens openingstijden naar het toilet en schuilen als het regent. Als het beter uitkomt voor je om direct naar het bungalowpark of hotel te reizen dan kan dat ook. Je moet dat tijdig aan ons doorgeven. Wij kunnen je helaas geen korting geven als je direct naar de accommodatie reist. De vertrektijd zoals in de vertrekbrief staat, wordt aangehouden. De bus kan NIET wachten op laatkomers. Voor ophalers (terugreis) geldt dat zij op tijd aanwezig moeten zijn. De reisbegeleiding kan niet lang blijven wachten. Als reizigers niet tijdig opgehaald worden en de reisbegeleiding geen contact kan krijgen met ophalers of contactpersonen, dan bestelt de reisbegeleiding een taxi. De kosten daarvan zijn voor eigen rekening. Zorg dus dat je ophaler en/of contactpersoon bereikbaar is.

Vliegreizen: diverse vliegvelden 
Bijna alle vliegreizen beginnen op Schiphol, maar Dolfijn heeft ook vliegreizen die vanaf een ander vliegveld vertrekken, je leest dit bij de reisbeschrijving. 
Voor alle vliegreizen geldt dat je zelf je vervoer naar het vliegveld (en terug) moet regelen. Wij kunnen je adviseren i.v.m. taxivervoer. Je moet bij vliegreizen uiterlijk 2 ½ uur (voor de verre reizen 3 ½ uur) voor de vertrektijd van het vliegtuig bij het verzamelpunt aanwezig zijn. 
Op Schiphol verzamelen wij bij het MEETING POINT op Schiphol Plaza. Het Meeting Point is bij de Burger King. 
Houd er rekening mee dat, als je met een taxi komt, de reisbegeleiding je niet van de taxi kan halen. Op ons youtubekanaal wordt uitgelegd hoe je van de taxi naar het meeting point komt. Het is erg belangrijk dat je op tijd bent! De groep vertrekt 2 ½ uur (verre reizen 3 ½ uur) voor vertrek van de kubus naar de incheckbalie! Te laat komen, is geen geldige reden van annuleren. Als je op Schiphol problemen hebt om van de taxi naar de kubus te komen, neem dan vooraf contact op met Dolfijn. 
Waar je moet zijn bij vertrek vanaf de andere vliegvelden, lees je bij je vertrekgegevens. Bij terugkeer op het vliegveld neem je afscheid van de begeleiding bij de bagageband. Als je begeleiding nodig hebt om van de bagageband naar het meeting point of de STA taxi-balie te komen, dan wacht je bij de begeleiding. Zij of hulpdienst Axxicom brengt je daar dan heen. Zij kunnen daar echter niet blijven wachten totdat je wordt opgehaald. Mogelijk moet je daar dus alleen wachten op je taxi. Wij adviseren je en/of je wegbrenger(s) en ophaler(s) Teletekst of de internetpagina van Schiphol in de gaten te houden i.v.m. de vertrek- en aankomsttijden. 

Busexcursiereizen: diverse opstapplaatsen
Busexcursiereizen worden uitgevoerd met een opstapsysteem. Dat houdt in dat de touroperator vanuit een aantal plaatsen in Nederland busroutes maakt naar een wisselpunt. In je opstapplaats word je opgehaald door een ophaalbus, busje of taxi (dat hoeft niet per se een bus van de touroperator zelf te zijn). De bus brengt je naar het wisselpunt. Bij je opstappunt en in de ophaalbus (heenreis) is GEEN Dolfijnbegeleiding aanwezig. Dat geldt ook voor de terugreis. Vanaf het wisselpunt reis je zonder begeleiding naar je uitstapplaats (terugreis). In het voor- en naseizoen zijn de opstapplaatsen beperkt. Voordat je een reis boekt met een opstapsysteem is het noodzakelijk dat je zeker weet dat je op de heen- en terugreis zelfstandig de busrit zoals hierboven beschreven, kunt maken. Dolfijn, de touroperator of chauffeur zijn niet verantwoordelijk voor problemen die ontstaan bij reizigers die niet zelfstandig (genoeg) kunnen reizen binnen de op-uitstapsystemen. Op de opstapplaats en uitstapplaats is GEEN begeleiding aanwezig. De opstapplaatsen vind je op onze site. Voor sommige reizen geldt een (zeer) beperkt opstapsysteem of geen wisselpunt, zie de reisbeschrijving. Je krijgt geen korting als je geen gebruik maakt van het opstapsysteem en zelf naar en van het wisselpunt reist. Het is ook mogelijk om de nacht voor vertrek tegen toeslag op het wisselpunt te overnachten. Ook je auto parkeren bij het wisselpunt is (tegen betaling) mogelijk. Wij geven je graag informatie daarover.

Vertrekgegevens
Zodra je vertrekgegevens bij Dolfijn Vakanties bekend zijn, komen deze op onze site te staan en krijg je hierover bericht. Voor een aantal reizen is dat ongeveer 8-6 weken voor vertrek, voor andere reizen waarbij de vertrektijd door de touroperator of vliegmaatschappij wordt bepaald, is dat ongeveer 10-7 dagen voor vertrek. Bij de informatieverstrekking zijn wij afhankelijk van de informatie van de touroperator en/of vliegmaatschappij.

Reisdocumenten en Bagage
Welk reisdocument je nodig hebt, lees je bij de reis. Je bent zelf altijd verantwoordelijk voor het hebben van een geldig reisdocument. Let op! Ook beschadigde reisdocumenten zijn NIET geldig! Het niet mee kunnen vanwege een ongeldig reisdocument is geen geldige reden van annuleren. Als Dolfijn een visum voor je aanvraagt, ben je zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste gegevens. 
Ongeveer 8 weken voor vertrek ontvang je informatie over je reis. Daarin staan ook de bagageregels. Die komen voor een deel van de touroperators of vervoerders. Zie ook de informatie bij de reisbeschrijving in deze gids. Voorkom teleurstellingen en hou je aan de gestelde regels. 

Goede reis!