Nieuws

Op tweede Pinksterdag is Dolfijn gesloten.

Het Coronavirus
Wij krijgen veel vragen over of onze reizen doorgaan of niet en hoe het zit met betalingen. Wij houden deze website zo actueel mogelijk. Mocht je toch nog vragen hebben na het lezen van deze pagina, stuur ons dan een mail. We kunnen jouw vraag het beste beantwoorden als je de vraag via info@dolfijnvakanties.nl stelt.

Informatie
Op verschillende websites kun je informatie vinden over het Coronavirus en hoe je kunt voorkomen dat jij besmet raakt. Hieronder wat websites die meer informatie geven over het virus en over de reisadviezen per land (klik op het blauwe woord om naar de info te gaan). Hoe gaat Dolfijn om met de uitbraak van het Coronavirus?
  • Dolfijn volgt de nieuwsberichten, maatregelen en beperkingen op de voet. Wij krijgen automatisch updates van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de ANVR en de SGR.
  • Ook houden wij contact met de verschillende touroperators met wie wij samenwerken en die voor ons de reizen uitvoeren.
  • Bij een negatief reisadvies, annuleren van een reis door de touroperator of een andere situatie die de veiligheid van onze reizigers of begeleiders in gevaar brengt (op basis van de informatie vanuit de overheid), zullen wij die reis annuleren en reizigers benaderen.
  • Op reizen die wel doorgaan, houden we ons aan de regels en adviezen die op de plaats van bestemming gelden.
Wij  hopen dat de situatie zich snel verbetert zodat jouw reis gewoon door kan gaan! Per dag wordt de situatie in de gaten gehouden.
Geannuleerde reizen:
  • Alle reizen met een vertrekdatum tot en met 26 mei 2020 zijn geannuleerd.
  • Een groot deel van de reizen tot en met 25 juni 2020 zijn of worden geannuleerd. Als jouw reis geannuleerd is, heb je een mail gekregen en/of je wordt gebeld. Wij bespreken dan met jou de mogelijkheden.
Als jouw reis met vertrek in mei, juni of later (nog) niet geannuleerd is, wacht dan ons bericht af. Wij zij in overleg met de touroperators van die reizen. Zodra er duidelijkheid is over jouw reis, nemen wij contact met je op.

Wat als Dolfijn reizen moet annuleren?
  • Als we jouw reis toch moeten annuleren, dan nemen we direct contact met je op om samen te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Zo kun je omboeken naar een andere reis later dit jaar.
  • Wij zijn volop bezig extra reizen in het najaar in te kopen. Die kun je op deze site vinden onder het kopje Reizen/Vrije plaatsen.
  • Als omboeken niet mogelijk is, ontvang je van ons bericht en een Corona-voucher. Wat dat is, lees je hieronder. De eerste Corona-vouchers zullen wij begin mei gaan versturen.
  • Je hoeft bij omboeking geen nieuw aanmeldingsformulier in te vullen en je krijgt van de omboeking bericht en zo nodig een nieuwe factuur.
Wat is een Corona-voucher en hoe werkt het?
  • De Corona-voucher is door de ANVR en de SGR ontwikkeld om te voorkomen dat reisorganisaties in financiële problemen komen, mensen moeten ontslaan enz. De SGR biedt garantie dat de voucher zelfs bij faillissement van een reisorgansatie zijn waarde behoudt. De overheid en de Authoriteit Consument en Markt staan achter deze voucher.
  • Bij een annulering van een reis door Dolfijn, ontvang je van ons bericht en een Corona-voucher. Op de voucher staat: Onze naam en logo, de voorwaarden, jouw naam, een uitgiftedatum, de geldigheid en het bedrag dat de voucher waard is.
  • De uitgiftedatum is de datum waarop wij de voucher hebben aangemaakt.
  • De geldigheid is 1 jaar na de uitgiftedatum.
  • De waarde van de voucher is precies gelijk aan het bedrag dat je al aan ons betaald hebt.
  • Wij noteren bij jouw gegevens in onze administratie dat jij een Corona-voucher ontvangen hebt. Dus als je de voucher kwijt raakt, is dat geen probleem! We adviseren je echter wel de voucher goed te bewaren.
  • Binnen 1 jaar na de uitgiftedatum kun je bij ons de voucher inruilen om een andere reis te boeken. De voucher is dus alleen geldig bij de reisorganisatie van wie je de voucher ontvangen hebt, in ons geval is dat Dolfijn.
  • Hoe het precies werkt, leggen we natuurlijk uit bij het versturen van de voucher. Je kunt ook het filmpje met voorbeelden op ons YouTube-kanaal bekijken. Klik HIER voor het filmpje.
Wat als ik geen voucher wil, maar mijn geld terug?
Dat kan helaas niet direct. Tot op heden, kregen vakantiegangers, bij door reisorganisatie geannuleerde reizen, binnen 14 dagen hun geld terug. Nu hebben we echter te maken met een heel bijzondere en unieke situatie. Daarom is ook gekozen voor de oplossing Corona-voucher. Deze voucher wordt door alle reisorganisaties gebruikt en is gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Hiermee kunnen wij jouw vakantie ook na dit jaar blijven verzorgen! Dat houdt dus in dat we geen geld binnen 14 dagen terug kunnen geven, maar dat via de voucher jouw geld wel veilig is.
Als je een nieuwe reis boekt, halen wij de waarde van jouw voucher automatisch van het te betalen bedrag af.
Kies je een reis die duurder is dan de waarde van je voucher, dan moet je het verschil bijbetalen.
Is de nieuwe reis goedkoper dan de waarde van jouw voucher, dan krijg je het verschil terug.
Als de reis precies even duur is, dan krijg je niets terug en hoeft ook niets te betalen.
Als je na 1 jaar na de datum van ingang van de voucher, de voucher nog niet gebruikt hebt, krijg je je geld terug alsnog terug.

Maar als ik echt geen voucher wil?
Dan stuur je de voucher na ontvangst naar ons terug (per post of mail) met daarbij een mail of brief waarin je schrijft dat je de voucher weigert en de reden waarom.
Zoals gezegd, kunnen wij het reisgeld niet binnen 14 dagen terugstorten. Wij noteren jouw weigering en je krijgt je geld uiterlijk 1 jaar na het uitschrijven van de voucher op je rekening gestort. Bedenk je wel even voordat je een voucher weigert!
Een voucher is gedekt door de SGR. Dat houdt in dat je het geld, bij faillissement van (in dit geval) Dolfijn, van de SGR terugkrijgt. Als je de voucher weigert, dan is het door jou betaalde geld aan ons niet gedekt door de SGR. Dat ben je dus kwijt bij faillissement van de reisorganisatie waar je geboekt hebt.

Wat als ik nu al mijn reis wil annuleren?
De uitbraak van het Coronavirus is GEEN geldige reden van annuleren. Dus nu je reis annuleren, kost je altijd geld, dat geldt ook voor omboekingen. Bovendien mag je er vanuit gaan dat de veiligheid en gezondheid van onze reizigers en begeleiders onze prioriteit is en dat wij nooit reizen uit zullen voeren die vooraf bekende risico's inhouden. Ons advies is (hoe moeilijk dat ook is) om gewoon af te wachten. Hieronder de mogelijkheden:
  • Afwachten - dat is ons advies, als de reis doorgaat, is er niets aan de hand. Natuurlijk reizen wij alleen als het veilig is voor iedereen. Als wij een reis (moeten) annuleren, nemen wij contact met jou en/of jouw contactpersoon op. We bespreken dan de mogelijkheden; omboeken naar een andere reis of een Coronavoucher ontvangen.
  • Nu omboeken - dat kan, maar mogeljk zitten daar kosten aan verbonden. Hoe hoog die kosten zijn, is afhankelijk van de reis die je wilt omboeken en welke reis je als alternatief wilt boeken. Vaak kunnen we je gratis omboeken.
  • Nu annuleren - ook dat kan, maar dan gelden de annuleringsvoorwaarden die je in onze reisgids en op deze site kunt vinden.
Hoe zit het met de rekeningen die ik moet betalen?
  • Bij het boeken van de reis ben je een betalingsverplichting aangegaan en werden er betalingstermijnen van kracht. Dat houdt in dat je de rekening van de reis op tijd moet betalen. Vanwege de bijzondere omstandigheden en de kans dat de reizen in juni en juli allemaal geannuleerd kunnen worden, hoef je de restantbetaling voor de reizen met vertrek in juni en juli niet 8 weken, maar 3 weken voor vertrek te betalen. Let wel: restantbetalingen die al betaald zijn, worden niet teruggestort, maar nemen wij mee in de Corona-voucher.
  • Jouw betalingen aan ons zijn veilig, want bij een annulering door Dolfijn komt op de SGR en ANVR Corona-voucher altijd het bedrag te staan dat je aan ons hebt overgemaakt. Daarmee zijn eerdere betaling gegarandeerd veilig.
  • De Corona-voucher wordt door vrijwel alle reisorganisaties gebruikt als garantstelling. Als de organisatie bij wie jij geboekt hebt, failliet gaat, dan betaalt de SGR de waarde van de voucher alsnog uit! Voorwaarde is wel dat de organisatie lid is van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) en dat de voucher aan alle voorwaarden voldoet. Let bij het boeken van een vakantie dus altijd op het logo van de SGR!
Wat er met je reis ook gebeurt, wij proberen altijd een oplossing te vinden in overleg met jou!
(bijgewerkt 25-5-2020)


Gezocht!
Voor onze website zoeken wij reizigers die hun leuke ervaringen (met een fotootje) willen delen met anderen, kijk maar eens op de HOME pagina van onze site. Hier staan Judith, Marjolein, Niec en Dominique die vertellen hoe hun reis of reizen waren. Heb jij ook een leuk verhaal en wil je op de site komen? Mail ons even: info@dolfijnvakanties.nl.