Nieuws
Het Coronavirus
Wij krijgen veel vragen over of onze reizen doorgaan of niet en hoe het zit met betalingen. Wij houden deze website zo actueel mogelijk. Mocht je toch nog vragen hebben na het lezen van deze pagina, stuur ons dan een mail. We kunnen jouw vraag het beste beantwoorden als je de vraag via info@dolfijnvakanties.nl stelt.

Als je dit jaar met ons reist, moet je zelf zorgen voor voldoende mondkapjes, dit mogen niet medische weggooi-mondkapjes zijn of (zelfgemaakte of gekochte) stoffen mondkapjes. Reizigers van de reizen die doorgaan, krijgen hierover een brief.

Alle reizen naar het buitenland geannuleerd
Het bestuur van Dolfijn Vakanties heeft op 6 juli 2020 besloten om alle reizen naar het buitenland te annuleren. Wij zijn bezig om in Nederland extra reizen in te kopen, zodat je misschien toch nog op vakantie kunt. Je vraagt je misschien af waarom we alle buitenlandse reizen geannuleerd hebben. Dat leggen we graag uit.
Wij hebben alle reizen bekeken en de vraag gesteld:
> Mogen we en zo ja, kunnen we veilig reizen (vliegtuig, bus, busjes)? Bij sommige reizen was het antwoord nee. Zo mogen wij niet met 9 personen in een busje rijden in België.
> Mogen we en zo ja, kunnen we veilig verblijven? We hebben alle hotels, bungalows e.d. bekeken. Vaak bleek dat we ons niet aan de afstandsregel kunnen houden omdat bijv. de bedden geen 1,5 meter van elkaar staan.
> Krijg je de vakantie zoals je van ons mag verwachten? We hebben alle regels per land, regio en accommodaties bekeken. Bijna altijd bleek dat je een heel groot deel van de reis een mondkapje op moet, er flinke beperkingen zijn, het lastig is om uit eten te gaan en er van gezellig vakantie vieren lang niet altijd sprake is.
> Zijn we ook nog veilig en goed verzekerd als we op vakantie gaan? De gezondheidszorg in het buitenland is vaak lang zo goed niet als in Nederland en als je ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch besmet zou worden, dan kan dat ook leiden tot hoge kosten die niet verzekerd zijn. Wij hebben een heel goede reisverzekering, maar kosten die door een epidemie of pandemie (dat is een epidemie die over de hele wereld gaat) ontstaan, zijn niet verzekerd. Wij vinden dat niet verantwoord.

Door dit onderzoek heeft het bestuur besloten alle buitenland reizen tot en met november te annuleren. Over de kerstreizen wordt later een besluit genomen. Wij gaan weer reizen naar het buitenland uitvoeren als alles er op wijst dat het op een verantwoorde manier kan.
De onzekerheid, houdt ook in dat alle op reizen op onze site onder voorbehoud zijn. Dat houdt in dat we nog niet zeker zijn of deze reizen doorgaan!

Als jouw reis geannuleerd is, betaal dan geen geld meer aan ons! Het geld dat je al aan ons betaald hebt, zetten wij om in een voucher (zie verder). Geef dit zo nodig ook door aan degene die jouw geld beheert of jouw rekeningen betaalt.

Versoepelingen per 1 juli 2020
Op 24 juni 2020 heeft het kabinet de regels wat minder streng gemaakt. De belangrijkste verandering voor Dolfijn is dat er vanaf 1 juli 2020 weer met touringcars (grote bussen) en 9-persoonsbusjes gereisd mag worden in Nederland. Voorwaarde is wel dat je in de bus/het busje een niet medisch mondkapje op moet. Ook in sommige hotels kan het zijn dat in bepaalde gevallen een mondkapje dragen verplicht is.
Als het dragen van een mondkapje verplicht is, geldt het niet willen dragen van een mondkapje, zonder dat er een medische reden is, niet als geldige reden om te annuleren. Met andere woorden: als je niet mee wilt omdat je op sommige momenten (bijv. in de bus) een mondkapje om moet, dan kost jouw annulering altijd geld.
Deze versoepeling wil echter niet zeggen dat wij vanaf 1 juli weer alle reizen kunnen gaan uitvoeren! Zoals je hierboven kunt lezen, gaan we voorlopig alleen in Nederland op vakantie.

Als jouw reis door kan gaan én wij vinden dat het veilig genoeg is (op basis van informatie van o.a. het ministerie van buitenlandse zaken en de touroperator), dan voeren wij de reis uit. Daarvoor moet de reis wel voldoen aan een aantal eisen:
  • het vervoer moet goed en veilig zijn
  • het verblijf moet goed en veilig zijn
  • op de reisbestemming moeten we leuke dingen kunnen doen
  • er moeten voldoende reizigers op de reis staan
  • wij moeten voldoende vrijwilligers vinden om de reis uit te voeren
Op de bestemming houden we ons zo goed als mogelijk aan de regels van het RIVM of aan de regels van het land waar we zijn.
Zoals je weet, kun je een bekeuring krijgen als je je niet aan de regels houdt. Zo'n bekeuring moet je altijd zelf betalen.

Bij de reizen die we wel uitvoeren, gaan we je een paar dagen voor vertrek bellen met een paar vragen over je gezondheid. Voordat je de bus of het busje in gaat, krijg je ook weer een paar vragen over je gezondheid. Als je ziek bent of bepaalde verschijnselen vertoont, kun je niet mee. Als je tijdens de reis ziek wordt of bepaalde verschijnselen krijgt, moet je helaas naar huis. We doen dit ter bescherming van de anderen van de groep. Jij zou waarschijnlijk ook niet het risico willen lopen om ziek te worden. Een van de RIVM adviezen is ook: blijf thuis als je ziek bent! Als je een busexcursiereis doet, kan het zijn dat je een gezondheidsverklaring in moet vullen en mee moet nemen op vakantie. Bij het instappen, kan het zijn dat de chauffeur naar deze verklaring vraagt en/of nog wat extra vragen stelt.
Als je dit jaar met ons reist, moet je zelf zorgen voor voldoende mondkapjes. Wij sturen hierover nog een bericht.

Informatie over Corona
Op verschillende websites kun je informatie vinden over het Coronavirus en hoe je kunt voorkomen dat jij besmet raakt. Hieronder wat websites die meer informatie geven over het virus en over de reisadviezen per land (klik op het blauwe woord om naar de info te gaan). Hoe gaat Dolfijn om met de uitbraak van het Coronavirus?
  • Dolfijn volgt de nieuwsberichten, maatregelen en beperkingen op de voet. Wij krijgen automatisch updates van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de ANVR en de SGR.
  • Ook houden wij contact met de verschillende touroperators met wie wij samenwerken en die voor ons de reizen uitvoeren.
  • Bij een negatief reisadvies, annuleren van een reis door de touroperator of een andere situatie die de veiligheid van onze reizigers of begeleiders in gevaar brengt (op basis van de informatie vanuit de overheid), zullen wij die reis annuleren en reizigers benaderen.
  • Op reizen die wel doorgaan, houden we ons aan de regels en adviezen die op de plaats van bestemming gelden.

Geannuleerde reizen:
  • Alle buitenlandse reizen met een vertrekdatum tot en met 30 november 2020 zijn geannuleerd.
     
Wat als Dolfijn reizen moet annuleren?
  • Als we jouw reis toch moeten annuleren, dan nemen we direct contact met je op om samen te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Zo kun je omboeken naar een andere reis later dit jaar.
  • Wij zijn volop bezig extra reizen in het najaar in te kopen. Die kun je op deze site vinden onder het kopje Reizen/Vrije plaatsen. Let wel: We zijn helemaal afhankelijk van de maatregelen die dan gelden of we reizen in het najaar wel uit kunnen/mogen voeren.
  • Iedereen van wie de reis geannuleerd is, ontvangt van ons een Corona-voucher. Wat dat is, lees je hieronder. De eerste Corona-vouchers zullen wij begin mei gaan versturen.
  • Je hoeft bij omboeking geen nieuw aanmeldingsformulier in te vullen en je krijgt van de omboeking bericht en zo nodig een nieuwe factuur. De waarde van jouw voucher wordt automatisch verrekend.
Wat is een Corona-voucher en hoe werkt het?
  • De Corona-voucher is door de ANVR en de SGR ontwikkeld om te voorkomen dat reisorganisaties in financiële problemen komen, mensen moeten ontslaan enz. De SGR biedt garantie dat de voucher zelfs bij faillissement van een reisorganisatie zijn waarde behoudt. De overheid en de Autoriteit Consument en Markt staan achter deze voucher.
  • Bij een annulering van een reis door Dolfijn, ontvang je van ons bericht en een Corona-voucher. Op de voucher staat: Onze naam en logo, de voorwaarden, jouw naam, een uitgiftedatum, de geldigheid en het bedrag dat de voucher waard is.
  • De uitgiftedatum is de datum waarop wij de voucher hebben aangemaakt.
  • De geldigheid is 1 jaar na de uitgiftedatum, dat houdt in je binnen 1 jaar een reis bij ons kunt boeken. De nieuwe vertrekdatum mag in 2020 of heel 2021 vallen.
  • De waarde van de voucher is precies gelijk aan het bedrag dat je al aan ons betaald hebt.
  • Wij noteren bij jouw gegevens in onze administratie dat jij een Corona-voucher ontvangen hebt. Bewaar de voucher goed omdat je deze nodig hebt op het moment dat de reisorganisatie bij wie je geboekt hebt, failliet gaat. Als dat gebeurt, neemt de  SGR contact met je op. Ben je de voucher kwijt, bel ons dan even op, we kunnen je een kopie sturen.
  • Binnen 1 jaar na de uitgiftedatum kun je bij ons de voucher inruilen om een andere reis te boeken. De voucher is dus alleen geldig bij de reisorganisatie van wie je de voucher ontvangen hebt, in ons geval is dat Dolfijn.
  • Hoe het precies werkt, leggen we natuurlijk uit bij het versturen van de voucher. Je kunt ook het filmpje met voorbeelden op ons YouTube-kanaal bekijken. Klik HIER voor het filmpje.
Wat als ik geen voucher wil, maar mijn geld terug?
Dat kan helaas niet direct. Tot op heden, kregen vakantiegangers, bij door reisorganisatie geannuleerde reizen, binnen 14 dagen hun geld terug. Nu hebben we echter te maken met een heel bijzondere en unieke situatie. Daarom is ook gekozen voor de oplossing Corona-voucher. Deze voucher wordt door alle reisorganisaties gebruikt en is gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Hiermee kunnen wij jouw vakantie ook na dit jaar blijven verzorgen! Dat houdt dus in dat we geen geld binnen 14 dagen terug kunnen geven, maar dat via de voucher jouw geld wel veilig is.
Als je een nieuwe reis boekt, halen wij de waarde van jouw voucher automatisch van het te betalen bedrag af.
Kies je een reis die duurder is dan de waarde van je voucher, dan moet je het verschil bijbetalen.
Is de nieuwe reis goedkoper dan de waarde van jouw voucher, dan krijg je het verschil terug.
Als de reis precies even duur is, dan krijg je niets terug en hoeft ook niets te betalen.
Als je na 1 jaar na de datum van ingang van de voucher, de voucher nog niet gebruikt hebt, krijg je je geld terug alsnog terug.

Maar als ik echt geen voucher wil?
Dan stuur je de voucher na ontvangst naar ons terug (per post of mail) met daarbij een mail of brief waarin je schrijft dat je de voucher weigert en de reden waarom.
Zoals gezegd, kunnen wij het reisgeld niet binnen 14 dagen terugstorten.
Wij noteren jouw weigering en je krijgt je geld uiterlijk 1 jaar na het uitschrijven van de voucher op je rekening gestort. We gaan er, bij de huidige situatie vanuit dat we pas in 2021 de eerste uitkeringen kunnen doen.
Bedenk je wel even voordat je een voucher weigert!
Een voucher is gedekt door de SGR. Dat houdt in dat je het geld, bij faillissement van (in dit geval) Dolfijn, van de SGR terugkrijgt. Als je de voucher weigert, dan is het door jou betaalde geld aan ons niet gedekt door de SGR.
Als je de voucher geweigerd hebt, ben je, bij faillissement van de reisorganisatie waar je geboekt hebt vrijwel zeker je geld kwijt .

Wat als ik nu al mijn reis wil annuleren?
De uitbraak van het Coronavirus is GEEN geldige reden van annuleren. Dus nu je reis annuleren, kost je altijd geld, dat geldt ook voor sommige omboekingen. Bovendien mag je er vanuit gaan dat de veiligheid en gezondheid van onze reizigers en begeleiders onze prioriteit is en dat wij nooit reizen uit zullen voeren die vooraf bekende risico's inhouden. Ons advies is (hoe moeilijk dat ook is) om gewoon af te wachten. Hieronder de mogelijkheden:
  • Afwachten - dat is ons advies, als de reis doorgaat, is er niets aan de hand. Natuurlijk reizen wij alleen als het veilig is voor iedereen. Als wij een reis (moeten) annuleren, nemen wij contact met jou en/of jouw contactpersoon op. We bespreken dan de mogelijkheden; omboeken naar een andere reis of een Coronavoucher ontvangen.
  • Nu omboeken - dat kan, maar mogeljk zitten daar kosten aan verbonden. Hoe hoog die kosten zijn, is afhankelijk van de reis die je wilt omboeken en welke reis je als alternatief wilt boeken. Vaak kunnen we je gratis omboeken.
  • Nu zelf annuleren - ook dat kan, maar dan gelden de annuleringsvoorwaarden die je in onze reisgids en op deze site kunt vinden. Als je zelf annuleert en Dolfijn annuleert binnen 2 weken alsnog de reis, dan geldt dat je de betaalde annuleringskosten terug kunt vragen.
Hoe zit het met de rekeningen die ik moet betalen als mijn reis wel doorgaat?
  • Bij het boeken van de reis ben je een betalingsverplichting aangegaan en werden er betalingstermijnen van kracht. Dat houdt in dat je de rekening van de reis op tijd moet betalen. Vanwege de bijzondere omstandigheden en de kans dat de reizen geannuleerd kunnen worden, hoef je de restantbetaling voor de reizen niet 8 weken, maar 3 weken voor vertrek te betalen. Let wel: restantbetalingen die al betaald zijn, worden niet teruggestort, maar nemen wij mee in de Corona-voucher.
  • Jouw betalingen aan ons zijn veilig, want bij een annulering door Dolfijn komt op de SGR en ANVR Corona-voucher altijd het bedrag te staan dat je aan ons hebt overgemaakt. Daarmee zijn eerdere betaling gegarandeerd veilig.
  • De Corona-voucher wordt door vrijwel alle reisorganisaties gebruikt als garantstelling. Als de organisatie bij wie jij geboekt hebt, failliet gaat, dan betaalt de SGR de waarde van de voucher alsnog uit! Voorwaarde is wel dat de organisatie lid is van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) en dat de voucher aan alle voorwaarden voldoet. Let bij het boeken van een vakantie dus altijd op het logo van de SGR!
Wat er met je reis ook gebeurt, wij proberen altijd een oplossing te vinden in overleg met jou!

Geloof niet alles wat je hoort, ziet en leest!
Op radio, tv en internet komt heel veel onjuiste of niet complete informatie naar je toe. We begrijpen dat het lastig is om echt nieuws van 'fake' nieuws te onderscheiden. Ons advies is om niet alles zomaar te geloven, maar even verder te lezen of dingen op te zoeken op de sites die betrouwbaar zijn (overheid, RIVM, ministerie van buitenlandse zaken). Verder is er veel nieuws dat wel waar is, maar alleen geldt voor mensen die alleen of met hun gezin/familie op vakantie gaan. Voor groepen zijn de regels strenger! Als je er niet uitkomt, mag je contact met ons opnemen.

(bijgewerkt 21-7-2020)


Gezocht!
Voor onze website zoeken wij reizigers die hun leuke ervaringen (met een fotootje) willen delen met anderen, kijk maar eens op de HOME pagina van onze site. Hier staan Judith, Marjolein, Niec en Merel (nieuw!) die vertellen hoe hun reis of reizen waren. Heb jij ook een leuk verhaal en wil je op de site komen? Mail ons even: info@dolfijnvakanties.nl.