Wie zijn wij?
De officiële naam van Dolfijn is: Stichting Dolfijn Vakanties. Hieronder staat informatie over onze stichting. Wie onze begeleiders zijn is te lezen bij wie zijn onze reisbegeleiders?
Dolfijn organiseert sinds 1998 vakanties voor mensen met een licht verstandelijke beperking vanaf 16 jaar. We doen dit onder het motto 'zo normaal mogelijk'. Daarbij kijken we allereerst naar de mogelijkheden van onze reizigers en daarna pas naar de beperkingen. De accommodaties (dat is waar je slaapt) zijn niet aangepast aan mensen met een lichamelijke beperking.
Waarom doen wij wat wij doen?
Wij organiseren en begeleiden reizen omdat we niets leukers vinden dan anderen blij en gelukkig te maken. We weten dat veel dingen, die voor mensen zonder een beperking vanzelfsprekend of gemakkelijk zijn, voor onze reizigers bijzonder of door hen zelf lastig te regelen zijn. Vandaar dat we naast onze reizen ook de Dolfijn Uitjes aanbieden reizen-dagjes-uit.
Verder vinden wij dat reizen, naast ontzettend leuk en ontspannend, goed is voor je blik op de wereld en je ontwikkeling. Andere mensen, gebieden, steden, gebouwen zien en mensen ontmoeten, zorgt voor een grotere ervaring en meer begrip.
Tot slot vinden wij dat mensen met een verstandelijke beperking helemaal mee mogen doen, dus ook op vakantie. Dat is de reden waarom wij bijna alle reizen geïntegreerd in het reguliere toerisme uitvoeren.
Geschiedenis
Stichting Dolfijn Vakanties is in 1998 opgericht door Carla Boeren, Leonie Eijgermans, Ellen Jansen, Eddy Belet en Jan Raateland. De 5 oprichters van Dolfijn vonden en vinden dat iedereen, dus ook mensen met een verstandelijke beperking een grote keuze zouden moeten hebben in vakanties. Gesteund door ongeveer 150 vrijwilligers brachten wij het eerste kerst en winterprogramma uit en in oktober 1998 verscheen de eerste zomergids. Op 2 november 1998 openden wij ons eerste kantoortje in Den Haag en in december 1998 ging de eerste reis weg; de kerstcruise over de Rijn en Moezel. In januari volgde de skireis naar Ehrwald en vanaf mei 1999 gingen de zomerreizen van start. Eddy zat in het begin alleen op kantoor, ondersteund door de andere oprichters in hun vrije tijd. Al snel bleek dat er meer boekingen binnenkwamen dan gepland en kwam ook Ellen op kantoor werken.
Het kantoortje in Den Haag bleek al snel te klein te zijn en Dolfijn verhuisde naar Wateringen. Omdat we bleven groeien, kwamen er ook steeds meer medewerkers en was ook daar de ruimte te klein geworden. We verhuisden naar een groter kantoor, ook in Wateringen en daar is Dolfijn nog steeds gevestigd aan de Monsterseweg 10. Inmiddels zjin, naast Eddy ook Ellen, Karin, Marloes, Carla en Kim in vaste dienst.
Comité van aanbeveling Ons comité van aanbeveling bestaat uit bekende Nederlanders die achter Dolfijn staan. Zij vinden het allemaal belangrijk dat mensen met een licht verstandelijke beperking keuzes moeten hebben over waar naar toe ze op vakantie gaan net als anderen.
Angela Groothuizen Edwin Rutten Anne Wil Blankers Arijan van Bavel
In het comité van aanbeveling zitten:
Angela Groothuizen, zangeres en presentatrice
Edwin Rutten acteur, zanger en presentator
Anne Wil Blankers, actrice
Arijan van Bavel, acteur o.a. bekend als Adje
Prof. dr. ir. G. van Dijk, hoogleraar Social Venturing & Cooperative Economics (Nyenrode en Tilburg)
Medewerkers
Dolfijn is een stichting met een bestuur, maar we beginnen met het voorstellen van ons personeel.
Wie doet wat?
Ellen (eerste medewerkster financiën en administratie) en Karin (medewerkster financiën en administratie) zorgen voor het financiële gedeelte, zij zorgen voor de rekeningen en ook dat alles op tijd betaald wordt. Zij zorgen er ook voor dat de reisbegeleiders geld overgemaakt krijgen om de reizen uit te voeren. Verder zorgen Ellen en Karin dat de website er netjes uitziet en actueel is. Carla, Marloes en Kim zijn de administratief medewerksters, hen zul je het meest aan de telefoon krijgen. Zij zorgen voor de boekingen en de administratie rondom de reizen. Zij maken de informatiepakketjes, zorgen ervoor dat de begeleiding de goede informatie krijgt enz. enz. Eddy is de directeur, hij is verantwoordelijk voor het reisprogramma en samen met Marloes voor de indeling van de reisbegeleiding. Samen zijn wij vooral een team dat alle onderdelen van de reis samen verzorgt. Als we ergens hulp bij nodig hebben (bijv. bij vakantiemarkten), dan staat er altijd wel een vrijwilliger klaar om te helpen.
Bestuur
Het bestuur beslist over het beleid van Dolfijn.
Van links naar rechts: Kevin van Etten, Letty Ardesch, Guus Hoek en Peter de Zoete.
Eddy Belet is ook bestuurslid, hem ziet u op de foto bij de medewerkers.
NABV
Dolfijn Vakanties is lid en voldoet aan de kwaliteitseisen van de NBAV (Nederlandse Branchevereniging voor Aangepaste Vakanties).
Kenwerk
Dolfijn Vakanties is als leerbedrijf een erkend Kenwerk-stageadres.